Expedice na Pik (štít) revoluce - 6974 m - Pamír

úvod informace deníky fotografie panoramata film kniha hostů kontakty
sponzoři

Tento den podle
Evy
  <<<    >>>

Tomášův deník - 8. den

15.7.2010

Eva je mnohem lepší a půjde dnes s batohem.

Vyrážíme v devět. Batoh mám nestvůrně těžký a před námi je nesmírně rozlehlá a přes 20km dlouhá dolina řeky Tanymas.

Je to tu velkolepé. Všechno je obrovské a ještě větší... Neumím tu vůbec odhadnout vzdálenosti, všechno mnohonásobně podceňuji. Suťový kužel, který se zdál na dosah (tak na 20 minut chůze), nedosahujeme ani v poledne.

Hned na začátku nás čeká brodění řeky Kokdžar.Voda mi sahá po rozkrok, vlna, kterou před tělem tvoří proud až téměř k pasu, a je pěkně ledová. Jen o pár desítek metrů dál je ještě jeden bezejmenný přítok Tanymasu a pak už se můžeme zase obléknout.

Postupujeme poměrně pomalu a u brodu přes řeku Kirčindžinglu (tj. 6,6 km od tábora) jsme až ve 13:50. Po dalších více než třech kilometrech je před námi řeka Jamandžingla. Je prudká a kalná – ostatně je už pět hodin a řeky se rozvodňují. Štěpán i Lenka úspěšně přecházejí, já si ale vybírám smůlu a koupu se. Naštěstí jsem před definitivní ztrátou rovnováhy stihl udělat krok zpět, takže nepadám do nejprudšího proudu a dokážu se proto zase rychle postavit na nohy. Nemá smysl o něčem moc dumat, takže to vzápětí zkouším znovu a tentokrát už úspěšně. Nejvíc to odnesly skelety, které jsem měl za tkaničky pověšené kolem krku a které se naplnily vodou. Ostatní věci bez problémů do večera na větru uschnou, skelety budou snad suché ráno.

Je pět hodin, máme za sebou asi 10km a to je na první den myslím dobré. Eva statečně bojovala se slabostí po průjmu a všichni jsme celkem OK. U Jamandžingly není čistá voda, Roman se Štěpánem berou všechny láhve, brodí řeku zpět a vracejí se pár set metrů k poslednímu místu s čistou vodou. Když se vracejí, je voda v řece zase o trochu výš.

Večer děláme inventuru jídla. Ačkoli má každý z nás pocit, že toho má strašně moc, ukazuje se, že toho máme celkem přiměřeně.

Po dnešku jsem docela utahaný, ale jsem rád, že jsme se konečně vydali na cestu. Zdravotní stav skupiny není zrovna ideální – Roman se Štěpánem mají průjem, já dost ošklivý kašel, jako by se mi vracelo to, co jsem tak usilovně léčil doma před odjezdem. Eva je po průjmu hodně slabá.

<<<    >>>
Jaroslav Bartoš, horolezec, lhář, podvodník, kauza