Expedice na Pik (štít) revoluce - 6974 m - Pamír

úvod informace deníky fotografie panoramata film kniha hostů kontakty
sponzoři

Tento den podle
Evy
  <<<    >>>

Tomášův deník - 9. den

16.7.2010

Vstáváme po šesté a v devět jsme zase na cestě. Víme, že po cca 1800 metrech má přijít místo, od kterého loni Rusové nebyli schopni pokračovat po dně doliny kvůli Tanymasu a museli pracně vystoupat asi 400 výškových metrů a kritický úsek obcházet. Nás voda zastavuje už asi po půl kilometru. Řeka se tu těsně přimyká ke strmému břehu a je hluboká a prudká. Těsně nad řekou jsou skály a nedá se tudy jít. Vracíme se asi 200 metrů a po vzoru Rusů začínáme stoupat strmým úbočím. Je jasné, že to bude hodně perný úkol. Navíc je možné, že díky tomu. že stoupáme jinudy, nás nahoře může čekat při traverzu nějaké nepříjemné překvapení... Když vydupeme asi 80 výškových metrů, získáme větší přehled o tom, jak se dolinou vine řeka. Zdá se, že prakticky přímo proti místu, kde jsme nocovali, se Tanymas rozlévá do několika ramen a navíc teče méně prudce. Snad by se tam dal přebrodit. Druhý břeh se zdá být bez významných přítoků a další cesta by tak mohla být relativně snadná... Sestupujeme tedy zase dolů a jdeme k řece.< /p>

Brodění nebylo zrovna snadné, ale někdy kolem poledne všichni stojíme na druhém břehu. Prsty na nohou v ledové vodě ztratily cit a teď na teplém písku bolestivě rozmrzají.

Po poledni vyrážíme dál. Začíná se nám otevírat výhled na dolní konec našeho dalšího cíle – ledovce Grumm-Gržimajlo, a to je slušná motivace, je jasné, že se konec doliny blíží. Asi 3km od čela ledovce se Tanymas přimyká pro změnu k pravému boku doliny, musíme proto vylézt roklí na práh asi 20m nad řekou a pokračovat tudy.

Ruda se dnes necítil úplně dobře, zdá se být svým batohem přetížený. Velkou část cesty šel sám hodně vzadu. Zítra uděláme nějakou změnu v rozdělení bagáže. Jednou tam dokonce někde mimo náš dohled upadl a zlomil hůlku a druhou ohnul. Večer si pak stěžoval, že se mu chce zvracet – prý je to tím, že se při pádu praštil do hlavy a má tedy asi slabý otřes mozku. Snad to zítra bude lepší, hlavně že si nic (tedy kromě té hůlky) nezlomil...

Tábor stavíme kolem půl šesté. Vzdušnou čarou jsme se dnes posunuli o 8 km. To se může zdát málo, ale s našimi batohy, po změnách plánu a několika návratech a po namáhavém brodění toho máme všichni tak akorát dost.

K ledovci už nám moc nezbývá, snad se na něj už zítra dostaneme...

<<<    >>>
Jaroslav Bartoš, horolezec, lhář, podvodník, kauza